Pages

09/10/2012

El-Cezerî / al-Jazari

http://herrselavy.blogspot.com/2009/12/2009-kesfi.html

"Dün [30 Aralık 2009], adını bile hatırlayamadan, dersimde O’nu işledim."


"Evet, şimdi belki bilim adamı oldum; ama mühendis değil, ‘hiyel’ci..."

"O'nu hep içimde yaşattım…"

"Bir heyecanı ilmî bir meraka çevirmekti amaç. Gizlice oldu belki de veya daha olmadı."

"(o fil’in herkes başka bir tarafına dokunuyor; bütünü kim görecek kim anlayacak bakalım?)"

"Beni (30 yıldır gizliden yöneten) bu fili buldum gene."

"El-Cezerî" (9 Ekim 2012)

  “Not: Keşiflerle geçen 2009 yılının şu son günü, 31 Aralık'ta yazdığım satırlardan sonra tam 16 ay bu bloğa [herrselavy] bir şey yazmadığımı fark ediyorum. Bugün, 9 Ekim 2012 günü, nihayet "beni 30 [+3] yıl gizliden yöneten" El-Cezerî'ye layık bir filmi bitirdiğimde yukardaki satırları beynime çakılmışcasına yeniden okuyorum; ve bu kısa tonlamaların bu metni Maurice Blanchot'nun "Ölüm Anım" (L'instant de ma Mort) başlıklı verâset-vâridat-itirâf metniyle akraba (aynı soydan) yaptığına inanıyorum. Blanchot'nun sözünü ettiği "savaş sırasında kaybolmuş" ancak "kolayca yeniden yazılabilir de olmayan" (facilement restituable) "elyazmaları"(n/m)dan itibaren gerçekleştirilmiştir bu film:
(Peki bu "savaş" hangi savaştı? "30 yıl savaşları mı? Bir zamanlar -II.Dünya Savaşı- Fransa ile Almanya arasında "el değiştiren" Blanchot'nun "elyazmaları" gibi, El-Cezerî de Mardin'de mutlu bir tesadüf gibi açılan Artuklu Üniversitesi'nde, Türk Tarih Kurumu'nun sadece 2002'de, sanki zorakî olarak (Diyarbakır -Kara Amîd- tarihi hakkında 'edimsel tahrifatlarla') yayımladığı eserinden sonra yine gizlice 'el değiştiriyor' olabilir...

İlim özü gereği 'el değiştirebilir', ithal ve ihraç edilebilir -Husserl- , peki ya 'hayat bilgisi', hayal bilgisi, 'hiyel'? Peki ya Sanat? O direnebilir.

Nihayetinde 'ortak kültür mirası' denilen yerde, bir 'schematismos ergou' -form of work- , 'organon'a -alet'e- indirgenemeyen bir 'ergon' -yapıt-, 'poieticon phantasmata', 'production des phantasmes', yani El-Cezerî'nin kitabının başlığındaki gibi bir 'Sına'at al Hiyal', bir 'hayal zanaatı' olarak tortusunu bırakır.)"

Aucun commentaire: